Иновативни са училищата, които извършват целенасочена, планирана и контролирана промяна, чрез въвеждане на иновативни практики, с които се решават организационни и съдържателни проблеми в образователния процес.
Иновацията в училище е крайният резултат от иновационната дейност, получила реализация във вид на нов образователен продукт или усъвършенстван процес, използван в практическата дейност.
Иновативните училища са училища, които постигат подобряване на качеството на образованието чрез следните дейности:
1. Разработват и въвеждат иновативни елементи по отношение на организацията и/или съдържанието на обучението;
2. Организират по нов или усъвършенстван начин управлението, обучението и образователната среда;
3. Използват нови методи на преподаване;
4. Разработват по нов начин учебно съдържание, учебни програми и учебни планове.
Като иновация или като елемент на иновация по отношение на организацията, свързана с подобряване на качеството и с повишаване на резултатите от обучението, училищата могат да предлагат присъственото обучение в училището за учениците от V до ХІІ клас в дневна, вечерна, комбинирана или задочна форма, дуална система на обучение, да бъде съчетано със синхронно обучение от разстояние в електронна среда, но за не повече от 20 на сто от задължителните и/или избираемите учебни часове по един или повече учебни предмети, за които това е приложимо.
РЕЗЮМЕ НА ИНОВАЦИЯТА
за ОУ „Йордан Йовков“,
населено място град Варна,
община Варна,
код по НЕИСПУО 400011,
ОБЛАСТ ВАРНА
Начало на предложената иновация 15.09.2021 г.
Край на дейностите на предложената иновация 14.09.2024 г.
1. Мотиви за предложената иновация, свързани с обективни данни и анализи на състоянието и елементите на училищния живот:
· Опит от предходната иновация „Варна град на вълшебства“ в начален етап.
· Изграждане на умения на XXI век на учениците в ПЕ.
· Наличие на ресерси- обучени учители и креативни класни стаи.
2. Цел на иновацията - Целта на иновацията е развиване на ключови компетентности на учениците от прогимназиален етап чрез проектно – базирано обучение по модела 1:1.
3. Кратко описание на иновативния процес и иновацията за определения в проекта период - Иновацията обхваща периода 2021 - 2024 г. и се реализира в 3 етапа. Всеки етап обхваща една учебна година.
1.През учебната 2021/2022 г. три паралелки V клас работеха по Моделът 1:1 в интегративни учебни уроци, надграждащи учебното съдържание в часовете по общообразователната подготовка, които се представят в дни на отворените врати за ученици, учители и родители.
2.През учебната 2022/2023 г . иновацията обхвана три паралелки от V клас и три паралелки от VI клас. Учителите, които ще преподават на учениците от пети клас ще мултиплицират, усъвършенстват, добавят и разширяват добрите практики от предходната година, а тези, които ще преподават на шестите класове ще обединяват учебно съдържание в един модул от два, три или повече учебни предмета.
3.През учебната 2023/2024 г . иновацията ще обхване три паралелки в V клас, три паралелки в VI клас и три паралелки в VII клас. Учителите, които ще преподават на учениците от пети и шести клас ще мултиплицират, усъвършенстват, добавят и разширяват добрите практики от предходните години, а тези, които ще преподават на седмите класове ще обединяват учебно съдържание в един модул от два, три или повече учебни предмета.
4. План за изпълнението за учебната 2023/2024 г. –
През 2023/2024 година ще се включат 72 ученици от V клас, 85 ученици от VI клас и 78 ученици от VII клас, техните родители и 13 учители от прогимназиален етап в интердисциплинарните уроци по модела 1:1:
№ , Тема, Отговорници, Клас, Месец
На пътешествие в Европа - езикови семейства
География, История, Български език
Ива Митева, Елица Михайлова
VII клас, октомври
Играчки за елхата
Математика, Английски език Изобразително изкуство
Недко Митев, Веселина Здравкова
Лилия Андреева
VI в клас, декември
Празниците в българския фолклорен календар
Цветанка Пенчева, Анелия Петрова, Севдалина Михова,
V клас, декември
Пътуване от Лусон до Япония - състезание с времето
Математика, География, Физика
VII клас, януари
Текстът забавен и полезен
Български език и литература, история, Изобразително изкуство
Янна Учерджиева, Ирена Иванова
Лилия Андреева
VI клас, януари
Средновековна Европа
История, География, Изобразително изкуство
Ирена Иванова, Ива Митева
Лилия Андреева
VI клас, януари
Първите цивилизации-писменост и образование
Български език, Математика, Технологии и предприемачество
Анелия Петрова, Светлана Стоянова, Лилия Андреева
V клас, февруари
„Орбитална станция“, “Умения за иновации”
Човекът и природата, КМИТ
Музика
Даниела Баева, Кремена Дерелиева, Севдалина Михова
V клас, февруари
Модели на вещества
Човекът и природата, Технологии и предприемачество, Английски език, Математика
Виктория Хубенова, Веселина Здравкова, Недко Митев
VI клас, март
Моят домашен любимец
Математика, КМИТ, Български език, Музика
Светлана Стоянова, Анелия Петрова, Севдалина Михова
V клас, април
11. „Замърсяване на водите“ “Умения за иновации”
Биология, КМИТ, Английски език
Виктория Хубенова, Кремена Дерелиева, Цветанка Пенчева
VII клас, април
12. Светът на Българското възраждане
Елица Михайлова, Ирена Иванова
Лъчезар Маринов
VII клас, май
5. Възможност за разширяване на обхвата на иновативния процес
През учебната 2023/2024 по план приключва иновацията „Мисли креативно, работи иновативно“. Предстои разработване на нова иновация.
6. Възможност за мултиплициране на училищния опит и добрите практики – През учебната 2023/2024 г . учителите, които ще преподават на учениците от пети и шсти клас ще мултиплицират, усъвършенстват, добавят и разширяват добрите практики от предходните години, а тези, които ще преподават на седмите класове ще разработват интердисциплинарни уроци с учебно съдържание от два, три или повече учебни предмета.
7. Информация за учениците, включени в иновативния процес – През учебната година 2023/2024 ще се включат 72 ученици от V клас, 85 ученици от VI клас и 78 ученици от VII клас.
8. Информация за квалификацията на учителите, включени в иновативния процес – 6 старши, от които 5- ма с Level 1 и 1-ма Level 2, 3 нови учители;
9. Информация за научни данни и доказателства, свързани с ефективната приложимост на предложените иновации – 12 авторски интердисциплинарни, проекто- базирани урока в V, VI и VII клас по модела 1:1, разработени чрез екипна работа на учителите в училище.
10. Описание на целите и идеите, свързани с личностното, интелектуалното и емоционалното развитие на учениците – Развиване на дигиталните компетентности и използване на дигитални технологии по смислен начин за самостоятелно учене, работа в екип и решаване на казуси.
11. Длъжностно лице от училището, за контакт: 0882567043, Милкова, директор, 8.00-16.30 часа.
На 27.10.2023г. се проведе Иновативен урок по Модел 1:1 на тема "Европейското езиково семейство", включващ междупредметни връзки по География, История и Български език. Три отбора от VII А клас, под наставничеството на Ива Митева и Елица Михайлова, създадоха Google Site, който представя трите основни езикови групи в Европа - славянска, германска и романска. Учениците вградиха в Сайта: информация и видеа за спецификите на всяка езикова група; изработени карти в Google My Maps, на държавите, чиито народи говорят езици, спадащи към съответната група! В подготвените от учителите интерактивни игри - "Къде съм?", "Познай какъв език говоря?", "Чуждите думи в българския език", децата разпознаваха държавите, в които "се намират" - по звукови файлове и надписи по джелатерии, таверни, цветарски магазини и улични билбордове; в дадени изречения, заменяха чуждите думи със съответните български, за да се насърчи използването им в речта и да се пробуди интереса към родния език!